Małgorzata Jędrusik

Title
Przejdź do treści

Urealnić założenia do nowych zadań zwrotniczego!

W dniu 19.03.2025 r. w siedzibie Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) odbyło się spotkanie zespołu problemowego sekcji do spraw inżynierii ruchu. Oprócz członków zespołu i Prezydium SZIK uczestniczyli w nim przedstawiciele Centrali PLK: Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Łukasz Górnicki, pełnomocnik Zarządu, dyrektor koordynujący projekt mobilnego zwrotniczego.

Podsumowanie i diagnoza sytuacji

Zaczęło się niewinnie od likwidacji dyżurnego peronowego… Pierwsze zmiany w pionie inżynierii ruchu PLK rozpoczęła od likwidacji tego stanowiska. „Solidarność” przystąpiła do dialogu z pracodawcą w efekcie, którego dyżurny peronowy zmienił nazwę na dyżurnego pomocniczego.
W tym samym czasie zaczęto wskazywać, że niektóre posterunki zwrotniczego zostaną przeorganizowane. Rozmowy dawały nadzieję, że będzie to bezbolesna decyzja dla wszystkich zespołów pracowniczych. Zmiany organizacyjne miały następować wraz z wejściem inwestycji a nie w formie optymalizacji, w wyniku której przez cały rok likwidowano stanowiska pracy, skracano czas pracy zwrotniczych, dodając obowiązków nie tylko zwrotniczemu, ale i innym pracownikom między innymi dyżurnym ruchu, nastawniczym, toromistrzom, obchodowym.

Dialog i komitet protestacyjno - strajkowy

Początek roku to czas podsumowań, planowania, budowania budżetów i strategii działań na najbliższe miesiące, a także ustalenie nowych celów.
Zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 15 stycznia 2025 r. połączone ze spotkaniem świąteczno-noworocznym, rozpoczął przewodniczący Henryk Sikora. Omówił pracę zespołu „Solidarności” z pracodawcą w ramach dialogu społecznego w 2024 r. (łącznie odbyło się 5 spotkań). 13 grudnia ur. na spotkaniu roboczym w PLK podsumowano efekty dialogu oraz możliwości finansowe do pełnej realizacji naszych postulatów. Notatka ze spotkania została przesłana e-mailem do zakładowych organizacji, które omówią ją na swoich zebraniach związkowych. Dialog zakończono w starym roku i ustalono, że nowe postulaty na nowy rok opracuje i opisze Prezydium SZIK, z którymi pójdziemy do Zarządu PLK w 2025 roku.

Ile można jeszcze dodać obowiązków pracownikowi?

W dniu 21.08.2024 r. w siedzibie Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyło się zebranie zespołu problemowego do spraw inżynierii ruchu działającego w Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”. Oprócz związkowców uczestniczyli w nim także przedstawiciele Centrali PLK, Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Adam Zdrojewski, dyrektor Biura Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej.
2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści